Boję się, że nie zdam matury…czyli jak radzić sobie ze stresem egzaminacyjnym?

Dlaczego się stresujemy?

Egzamin to wydarzenie, które ma realny wpływ na przyszłość – wybór szkoły średniej, kierunku studiów czy wymarzonej ścieżki kariery. To naturalne, że presja na wyniki i presja na oceny sprawiają, że odczuwamy lęk. Nieprzygotowanie, brak wiary w siebie czy nieprzyjemne doświadczenia z wcześniejszych egzaminów mogą nasilać stres przed maturą lub innym ważnym sprawdzianem.

Stres przed egzaminem jest naturalny i dotyka większości uczniów – zarówno tych przygotowujących się do egzaminu ósmoklasisty, jak i do egzaminu maturalnego. Często pojawia się uczucie, że „wszystko zależy od tego egzaminu”, co potęguje napięcie i wywołuje paraliżujący strach przed sprawdzianem. Jak radzić sobie z presją i sprawić, by stres nie stał się naszym największym wrogiem?

Jak mniej się stresować przed egzaminem?

Oto kilka sprawdzonych sposobów na radzenie sobie ze stresem:

Nie zostawiaj wszystkiego na ostatnią chwilę. Rozplanuj naukę w taki sposób, aby codziennie przyswajać niewielkie porcje materiału. Dzięki temu unikniesz poczucia przytłoczenia.

Jeśli boisz się, że trema Cię sparaliżuje, spróbuj oswoić się z sytuacją egzaminacyjną. Rozwiązuj arkusze w warunkach zbliżonych do tych, które będą na egzaminie.

Podziel się swoimi uczuciami z bliskimi lub rówieśnikami. Często samo wyrażenie strachu pomaga spojrzeć na sytuację z innej perspektywy. Jeśli potrzebujesz wsparcia, skonsultuj się z psychologiem szkolnym.

Ćwiczenia oddechowe, medytacja czy joga mogą pomóc w obniżeniu napięcia. Przed egzaminem skup się na głębokim i spokojnym oddechu – to prosty sposób na redukcję stresu.

Jak radzić sobie z myślą, że wszystko zależy od tego egzaminu?

Warto pamiętać, że choć egzamin maturalny czy egzamin ósmoklasisty są ważnymi etapami, to nie decydują o całym Twoim życiu. Istnieje wiele alternatywnych ścieżek, które można obrać w razie niepowodzenia. Ważniejsze od wyniku jest Twoje zdrowie psychiczne i rozwój osobisty.

Podsumowanie

Stres jest naturalną reakcją na wyzwanie, ale nie musi Cię paraliżować. Kluczem jest odpowiednie przygotowanie, dbałość o równowagę i pozytywne nastawienie. Naucz się, jak radzić sobie ze strachem, aby nie czuć się przytłoczonym maturą czy innym egzaminem. Każde wyzwanie jest okazją do rozwoju, a wynik egzaminu – tylko jednym z wielu kroków na Twojej drodze.

Jeśli czujesz, że stres Cię przytłacza, pamiętaj, że zawsze możesz szukać wsparcia i pomocy. Powodzenia na Twojej egzaminacyjnej drodze!


Najnowsze artykuły o edukacji

uzależenienie od smartfonów

Szkoła bez smartfona – raport NASK o nastolatkach w Internecie

Co można robić przez 4 godziny i 59 minut w ciągu dnia? Korzystać z Internetu. Tak wynika z raportu Instytutu Badawczego NASK na temat funkcjonowania dzieci i młodzieży w sieci. Średnio tyle czasu korzystają oni między innymi ze smartfonów, by słuchać muzyki, grać czy korzystać z mediów społecznościowych. W weekendy ten czas wydłuża się do … Dowiedz się więcej

Metoda dociekań filozoficznych w budowaniu odporności psychicznej uczniów

https://youtu.be/BnKx9qZ-N3U Rozwój technologii cyfrowych i dostęp do sieci oraz botów AI coraz bardziej zamyka nas we własnych ideowych bańkach. Powszechny dostęp do informacji niekoniecznie sprzyja zbliżaniu się różnych światopoglądów. Wręcz przeciwnie, może zwiększać poczucie zagrożenia i drażliwość. A stąd już prosta droga do osłabienia odporności psychicznej, czyli rezyliencji. Czy można ją budować w trakcie dyskusji? Pani … Dowiedz się więcej

Szkoła wpędza mnie w depresję – jak poradzić sobie z presją i odnaleźć się w trudnym środowisku?

Szkoła wpędza mnie w depresję – jak poradzić sobie ze presją? Coraz więcej uczniów zmaga się z poczuciem wypalenia, przytłoczenia i braku sensu w codziennym życiu szkolnym. Za duża presja na dobre wyniki, ciągłe wytykanie błędów, a także bezsensowność niektórych lekcji sprawiają, że szkoła przestaje być miejscem, gdzie uczniowie mogą się rozwijać i czuć swobodnie. … Dowiedz się więcej

Potrzebuję korepetycji! Dlaczego w szkole nie jestem w stanie się uczyć i jak sobie z tym poradzić?

Dlaczego panuje przekonanie, że tylko korepetycje są w stanie przygotować nas dobrze do matury? Dzisiejszy system edukacji nie zawsze odpowiada na potrzeby uczniów. Coraz więcej osób korzysta z korepetycji, szczególnie w liceum, gdzie presja na wyniki staje się coraz większa. A korepetycje zajmują uczniom coraz więcej czasu i sprawiają, że mają zaplanowane dni od rana … Dowiedz się więcej

Czego powinna uczyć szkoła? Praktyczne kompetencje i umiejętności, o których nie mówi podstawa programowa

Współczesny świat zmienia się w zawrotnym tempie, a wraz z nim zmieniają się potrzeby rynku pracy i oczekiwania wobec przyszłych pokoleń. Czy tradycyjna podstawa programowa, oparta głównie na przyswajaniu faktów, wystarcza, by przygotować młodzież na wyzwania przyszłości? Warto się zastanowić, jakie kompetencje XXI wieku powinna rozwijać szkoła, by lepiej wyposażyć uczniów na nadchodzące czasy. Kompetencje … Dowiedz się więcej

Boję się, że nie zdam matury…czyli jak radzić sobie ze stresem egzaminacyjnym?

Dlaczego się stresujemy? Egzamin to wydarzenie, które ma realny wpływ na przyszłość – wybór szkoły średniej, kierunku studiów czy wymarzonej ścieżki kariery. To naturalne, że presja na wyniki i presja na oceny sprawiają, że odczuwamy lęk. Nieprzygotowanie, brak wiary w siebie czy nieprzyjemne doświadczenia z wcześniejszych egzaminów mogą nasilać stres przed maturą lub innym ważnym … Dowiedz się więcej

KURS WYRÓWNAWCZY Z MATEMATYKI DLA ÓSMOKLASISTÓW

soboty, godzina 9:00

Na co kładziemy nacisk?

Uczniowie będą eksplorować związki przyczynowo-skutkowe w matematyce, skupiać się na strategii rozwiązywania zadań, nauce opisywania rozwiązań w punktach, by były one spójne, przejrzyste i logiczne. Celem jest to aby zobaczyć jak krok po kroku dochodzą do prawidłowych wniosków. Nacisk położymy też na techniki dowodzenia. Nauczą się w przekonujący sposób przedstawiać swe rozwiązania, do których doszli intuicyjnie z pominięciem logicznego wnioskowania, bo na egzaminie liczy się zapis.

Dodaj komentarz