Co można robić przez 4 godziny i 59 minut w ciągu dnia? Korzystać z Internetu. Tak wynika z raportu Instytutu Badawczego NASK na temat funkcjonowania dzieci i młodzieży w sieci. Średnio tyle czasu korzystają oni między innymi ze smartfonów, by słuchać muzyki, grać czy korzystać z mediów społecznościowych. W weekendy ten czas wydłuża się do 5 godzin i 16 minut.
Zatem średnio w roku 2024 osoby w wieku od 15 do 19 lat w ciągu tygodnia spędziły niemal 30,5 godziny wyłącznie w Internecie!
Co ciekawe, raport wskazuje, że istnieje duża rozbieżność między deklarowanym przez nastolatki czasem spędzania czasu przed ekranem a szacunkami rodziców. W oczach dorosłych, młodzież spędza znacząco mniej czasu w sieci niż jest to w rzeczywistości.
Trudno stwierdzić, jaka część tego czasu dotyczy używania smartfonów w szkołach. Jednak w raporcie zaznaczono, że aż 45% nastolatków korzysta z Internetu podczas przerw.
W liceum LifeSkills zdajemy sobie sprawę z mechanizmów, które towarzyszą nadmiernemu korzystaniu ze smartfonów i nieustannej obecności w sieci. Według raportu NASK przodującymi aktywnościami w Internecie wśród młodzieży jest słuchanie muzyki, komunikacja, korzystanie z mediów społecznościowych oraz granie. Oznacza to, że aktywność cyfrowa może wypychać kontakt bezpośredni, ruch, sen, hobby czy czas rodzinny na rzecz samotnego spędzania czasu przed ekranem smartfona.
Sprzyja temu tzw.: pętla dopaminowa – mechanizm neurobiologiczny uruchamiany, gdy urządzenie cyfrowe działa jak system nagrody. Każde kliknięcie, polubienie, wiadomość lub nowa treść uruchamia wyrzut dopaminy w mózgu. Młody użytkownik uczy się powtarzać zachowanie, które przynosi natychmiastową przyjemność, nawet jeśli w długiej perspektywie jest to dla niego szkodliwe. Mechanizm ten sprzyja nałogowemu sprawdzaniu telefonu, nawet bez realnej potrzeby.

Pamiętajmy, że projektowanie aplikacji i social mediów odbywa się z użyciem wzorców perswazyjnych (persuasive design) — np. powiadomień, niekończącego się scrollowania, automatyczne odtwarzanie — które wydłużają czas korzystania i utrudniają przerwanie.
Przed rozpoczęciem zajęć, uczniowie LifeSkills muszą odłożyć swoje telefony do specjalnej, zamykanej na klucz gabloty. Wierzymy, że dzięki temu odzyskują zdolność skupienia uwagi na rzeczach istotnych dla ich indywidualnego rozwoju. Uwagi, z której nastolatki są okradane poprzez narzucające się reklamy, treści i powiadomienia.
Autor:
Wojciech Rutkiewicz


MATURA WYSOKICH LOTÓW BEZ WYŚCIGU SZCZURÓW
- Mądre i efektywne przygotowanie do matury bazujące na ponad 30 latach doświadczeń Kursu Sikory.
– Praca w małych grupach
– Duża ilość próbnych matur, dzięki którym na bieżąco otrzymujesz informację zwrotną na jakim etapie przygotowań obecnie jesteś
– Świetni i inspirujący wykładowcy - Umiejętności użyteczne w życiu:
– szkoła właściwych decyzji – duża dawka inspiracji, ciekawe zajęcia dodatkowe, elastyczność w wyborze własnej ścieżki i ustalania priorytetów edukacyjnych. Wszystko leży w rękach naszych uczniów. Wystarczy, że sami podejmą decyzje. W Liceum LifeSkills nigdy jednak nie pozostaną z nimi samotni.
– sztuka argumentowania – budujemy pewność siebie poprzez naukę wypowiadania, argumentowania i prowadzenia dyskusji, krok po kroku stajesz się w tym coraz skuteczniejszy.
– cokolwiek się wydarzy, poradzę sobie – zapewniamy wsparcie aby samodzielnie uczyć się rozwiązywania problemów i konfliktów. Jesteśmy kameralną szkołą z dobrą atmosferą. Uczymy zaradności i samodzielności w działaniu, bo właśnie w okresie liceum młody człowiek wkracza w dorosłość.
Najnowsze artykuły o edukacji

Szkoła bez smartfona – raport NASK o nastolatkach w Internecie

Metoda dociekań filozoficznych w budowaniu odporności psychicznej uczniów

Szkoła wpędza mnie w depresję – jak poradzić sobie z presją i odnaleźć się w trudnym środowisku?

Potrzebuję korepetycji! Dlaczego w szkole nie jestem w stanie się uczyć i jak sobie z tym poradzić?

Czego powinna uczyć szkoła? Praktyczne kompetencje i umiejętności, o których nie mówi podstawa programowa



















