W szkole rusza inicjatywa „Gniotek – wsparcie dla koncentracji i samoregulacji”

Każdy z nas ma dni, kiedy trudno się skoncentrować. Myśli uciekają, palce stukają nerwowo
po stoliku, a na kartce pojawiają się wzory z długopisu. W takich chwilach nawet najbardziej
interesująca lekcja może stać się wyzwaniem. W naszym liceum postanowiliśmy spróbować
to zmienić wprowadzając gniotki, czyli niewielkie, elastyczne przedmioty o różnych
kształtach, które pomagają odzyskać spokój i uwagę.

Wychodzimy naprzeciw potrzebom uczniów, którzy, mimo ogromnego zaangażowania i
starań, czasem mają trudność ze skupieniem, zapanowaniem nad napięciem czy z regulacją
energii w ciągu dnia szkolnego. Wierzymy, że każdy uczeń jest inny – ma swoje mocne
strony, swoje tempo, swoje potrzeby. Dlatego wprowadzamy nowe rozwiązanie: „gniotek”,
czyli niewielkie narzędzie, może być używane w naszej szkole podczas lekcji przez uczniów,
którzy tego potrzebują.

Skimming, czyli jak drobne ruchy pomagają w samoregulacji i redukcji stresu

Skimming to rodzaj autostymulacji, czyli powtarzalnych ruchów lub działań, które pomagają w regulowaniu napięcia i emocji. Może przybierać różne formy – od przesuwania palcami po fakturze przedmiotów, przez ugniatanie piłeczek czy zabawę spinnerem aż po bujanie się na krześle czy machanie stopami. Te drobne, świadome czynności uspokajają układ nerwowy, pomagają poprawić koncentrację i radzić sobie ze stresem. Różnorodne formy wsparcia sensorycznego, takie jak zabawki antystresowe, kulki czy gniotki, umożliwiają każdemu znalezienie własnego sposobu na chwilę odprężenia i odzyskanie kontroli nad emocjami.

Dlaczego taka forma wsparcia?

Niektórzy uczniowie potrzebują „mieć coś w rękach”, by ich głowa mogła spokojniej pracować. Drobny ruch – ściskanie, ugniatanie, przekładanie – pomaga rozładować napięcie, zmniejszyć stres i poprawić koncentrację.

Co daje ta inicjatywa?

● wspiera skupienie i samoregulację emocji,
● pomaga rozładować stres i napięcie,
● pozwala zachować uważność na lekcji,
● buduje kulturę empatii i zrozumienia dla różnorodnych potrzeb uczniów.

Kto może skorzystać?

Gniotki w szkole mogą być wsparciem dla uczniów o różnych potrzebach. W praktyce oznacza to, że skorzystać mogą z tego:

  1. Uczniowie odczuwający stres lub napięcie – w chwilach przed sprawdzianem, wystąpieniem publicznym czy dużym natłokiem obowiązków szkolnych gniotek pomaga uspokoić emocje.
  2. Osoby mające trudności z koncentracją – podczas lekcji lub nauki w domu
    manipulacja gniotkiem może poprawić skupienie i ułatwić przyswajanie materiału.
  3. Wszyscy uczniowie w ramach profilaktyki – gniotek może być narzędziem
    wspierającym odpoczynek, regulację napięcia mięśniowego i emocjonalnego w ciągu dnia szkolnego.

To prosty gest, ale za nim stoi ważna idea: każdy uczeń ma prawo uczyć się w sposób, który mu służy

Wypróbuj „Gniotki” i sprawdź, czy taki sposób wsparcia jest dla Ciebie. Zachęcamy też do korzystania z innych szkolnych rozwiązań wspierających samoregulację i relaks, np. z fotela do masażu w sali aktywnej czy krótkiego wyciszenia w naszej “cichej sali”.



MATURA WYSOKICH LOTÓW BEZ WYŚCIGU SZCZURÓW

  1. Mądre i efektywne przygotowanie do matury bazujące na ponad 30 latach doświadczeń Kursu Sikory.
    – Praca w małych grupach
    – Duża ilość próbnych matur, dzięki którym na bieżąco otrzymujesz informację zwrotną na jakim etapie przygotowań obecnie jesteś
    – Świetni i inspirujący wykładowcy
  2. Umiejętności użyteczne w życiu:
    szkoła właściwych decyzji – duża dawka inspiracji, ciekawe zajęcia dodatkowe, elastyczność w wyborze własnej ścieżki i ustalania priorytetów edukacyjnych. Wszystko leży w rękach naszych uczniów. Wystarczy, że sami podejmą decyzje. W Liceum LifeSkills nigdy jednak nie pozostaną z nimi samotni. 
    sztuka argumentowania – budujemy pewność siebie poprzez naukę wypowiadania, argumentowania i prowadzenia dyskusji, krok po kroku stajesz się w tym coraz skuteczniejszy.
    cokolwiek się wydarzy, poradzę sobie – zapewniamy wsparcie aby samodzielnie uczyć się rozwiązywania problemów i konfliktów. Jesteśmy kameralną szkołą z dobrą atmosferą. Uczymy zaradności i samodzielności w działaniu, bo właśnie w okresie liceum młody człowiek wkracza w dorosłość.

Najnowsze artykuły o edukacji

W szkole rusza inicjatywa „Gniotek – wsparcie dla koncentracji i samoregulacji”

Każdy z nas ma dni, kiedy trudno się skoncentrować. Myśli uciekają, palce stukają nerwowopo stoliku, a na kartce pojawiają się wzory z długopisu. W takich chwilach nawet najbardziejinteresująca lekcja może stać się wyzwaniem. W naszym liceum postanowiliśmy spróbowaćto zmienić wprowadzając gniotki, czyli niewielkie, elastyczne przedmioty o różnychkształtach, które pomagają odzyskać spokój i uwagę. Wychodzimy naprzeciw … Dowiedz się więcej
uzależenienie od smartfonów

Szkoła bez smartfona – raport NASK o nastolatkach w Internecie

Co można robić przez 4 godziny i 59 minut w ciągu dnia? Korzystać z Internetu. Tak wynika z raportu Instytutu Badawczego NASK na temat funkcjonowania dzieci i młodzieży w sieci. Średnio tyle czasu korzystają oni między innymi ze smartfonów, by słuchać muzyki, grać czy korzystać z mediów społecznościowych. W weekendy ten czas wydłuża się do … Dowiedz się więcej

Metoda dociekań filozoficznych w budowaniu odporności psychicznej uczniów

https://youtu.be/BnKx9qZ-N3U Rozwój technologii cyfrowych i dostęp do sieci oraz botów AI coraz bardziej zamyka nas we własnych ideowych bańkach. Powszechny dostęp do informacji niekoniecznie sprzyja zbliżaniu się różnych światopoglądów. Wręcz przeciwnie, może zwiększać poczucie zagrożenia i drażliwość. A stąd już prosta droga do osłabienia odporności psychicznej, czyli rezyliencji. Czy można ją budować w trakcie dyskusji? Pani … Dowiedz się więcej

Szkoła wpędza mnie w depresję – jak poradzić sobie z presją i odnaleźć się w trudnym środowisku?

Szkoła wpędza mnie w depresję – jak poradzić sobie ze presją? Coraz więcej uczniów zmaga się z poczuciem wypalenia, przytłoczenia i braku sensu w codziennym życiu szkolnym. Za duża presja na dobre wyniki, ciągłe wytykanie błędów, a także bezsensowność niektórych lekcji sprawiają, że szkoła przestaje być miejscem, gdzie uczniowie mogą się rozwijać i czuć swobodnie. … Dowiedz się więcej

Potrzebuję korepetycji! Dlaczego w szkole nie jestem w stanie się uczyć i jak sobie z tym poradzić?

Dlaczego panuje przekonanie, że tylko korepetycje są w stanie przygotować nas dobrze do matury? Dzisiejszy system edukacji nie zawsze odpowiada na potrzeby uczniów. Coraz więcej osób korzysta z korepetycji, szczególnie w liceum, gdzie presja na wyniki staje się coraz większa. A korepetycje zajmują uczniom coraz więcej czasu i sprawiają, że mają zaplanowane dni od rana … Dowiedz się więcej

Czego powinna uczyć szkoła? Praktyczne kompetencje i umiejętności, o których nie mówi podstawa programowa

Współczesny świat zmienia się w zawrotnym tempie, a wraz z nim zmieniają się potrzeby rynku pracy i oczekiwania wobec przyszłych pokoleń. Czy tradycyjna podstawa programowa, oparta głównie na przyswajaniu faktów, wystarcza, by przygotować młodzież na wyzwania przyszłości? Warto się zastanowić, jakie kompetencje XXI wieku powinna rozwijać szkoła, by lepiej wyposażyć uczniów na nadchodzące czasy. Kompetencje … Dowiedz się więcej

Boję się, że nie zdam matury…czyli jak radzić sobie ze stresem egzaminacyjnym?

Dlaczego się stresujemy? Egzamin to wydarzenie, które ma realny wpływ na przyszłość – wybór szkoły średniej, kierunku studiów czy wymarzonej ścieżki kariery. To naturalne, że presja na wyniki i presja na oceny sprawiają, że odczuwamy lęk. Nieprzygotowanie, brak wiary w siebie czy nieprzyjemne doświadczenia z wcześniejszych egzaminów mogą nasilać stres przed maturą lub innym ważnym … Dowiedz się więcej

Dodaj komentarz