Liceum hybrydowe – co to takiego?

Myślisz, że tradycyjne liceum nie jest dla Ciebie? A może jesteś rodzicem i szukasz dla swojego dziecka innowacyjnego podejścia do edukacji? Zobacz czym jest edukacja hybrydowa w Liceum LifeSkills.

Jako Liceum LifeSkills w indywidualnych przypadkach możemy zaproponować autorski, całkowicie indywidualny, program nauczania w liceum – w trybie hybrydowym. Tryb hybrydowy oznacza część zajęć stacjonarnych, a pozostałe w trybie kształcenia na odległość. Proporcje zajęć stacjonarnych są uzgadniane każdorazowo w trybie indywidualnym. Szczegółowe zasady kwalifikacji do powyższego trybu omawiane są podczas spotkania z dyrekcją.

Edukacja Hybrydowa: Nowoczesne Podejście do Nauczania

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie, edukacja hybrydowa zyskuje na znaczeniu jako innowacyjne i skuteczne podejście do nauczania. Łącząc tradycyjne metody nauczania z nowoczesnymi technologiami cyfrowymi, edukacja hybrydowa oferuje uczniom i nauczycielom nie tylko większą elastyczność, ale także bogatsze doświadczenie edukacyjne. Przeczytaj czym jest edukacja hybrydowa, jakie korzyści przynosi oraz jak wdrażamy ją w praktyce.

Czym jest Edukacja Hybrydowa?

Edukacja hybrydowa, zwana także blended learning, to model nauczania, który łączy elementy nauki tradycyjnej (stacjonarnej) z nauką online (lub nauczaniem domowym). W praktyce oznacza to, że część zajęć odbywa się w klasie, gdzie uczniowie mogą bezpośrednio interaktywnie uczestniczyć w lekcjach, a część zajęć realizowana jest za pośrednictwem platform edukacyjnych, które umożliwiają dostęp do materiałów dydaktycznych w dowolnym czasie i miejscu. W nauczaniu hybrydowym jest możliwość realizowania części materiału korzystając z nauczania domowego, ale wspomagając się materiałami przygotowanymi przez naszych nauczycieli.

Czy Edukacja Hybrydowa jest dobra dla każdego ucznia?

Nie. Głównym założeniem nauczania hybrydowego jest elastyczność i indywidualne podejście – co oznacza konieczność większej samodzielności po stronie ucznia i przyjęcia większej odpowiedzialności za edukację. Im większa potrzeba wsparcia tym większa potrzeba zajęć stacjonarnych. Tam gdzie uczeń radzi sobie sam, decyduje się na zajęcia zdalne. 

Siedem Korzyści Edukacji Hybrydowej

  1. Elastyczność: Edukacja hybrydowa pozwala uczniom dostosować naukę do swojego harmonogramu, co jest szczególnie ważne dla tych, którzy np. uprawiają sport, mają bardzo angażujące pasje pozaszkolne.
  2. Brak bariery odległości: Nawet jeśli mieszkasz daleko od Warszawy, możesz zostać uczniem warszawskiego liceum. Nawet jeśli dużo podróżujesz, możesz być uczniem naszego liceum.
  3. Indywidualizacja Nauczania: Dzięki technologii nauczyciele mogą lepiej dostosować materiały dydaktyczne do indywidualnych potrzeb i tempa nauki każdego ucznia, co zwiększa efektywność procesu nauczania.
  4. Możliwość wyboru: uczeń sam może zaplanować system swojej pracy: na jakie zajęcia chodzi stacjonarnie, a jakie zalicza online.
  5. Oszczędność czasu: Jeśli uczeń szybko uczy się samodzielnie, nie musi spędzać na lekcji 45 minut, ale może zrobić zadanie i zrozumieć materiał w 15 minut. Pozostały czas może wtedy przeznaczyć na kluczowe dla siebie przedmioty.
  6. Samodzielność: Uczeń wdraża większą samodzielność, ponieważ sam dba o dobrą organizację swojego dnia i czasu.
  7. Dostęp do Zasobów Edukacyjnych: Platformy edukacyjne oferują szeroki wachlarz zasobów, takich jak e-booki, artykuły, filmy edukacyjne i inne materiały, które są łatwo dostępne.

Wdrożenie Edukacji Hybrydowej

Wprowadzenie modelu hybrydowego do systemu edukacyjnego wymaga starannego planowania i przygotowania. Oto kilka kluczowych kroków, które należy podjąć:

  1. Analiza Potrzeb: Przed wdrożeniem warto przeanalizować potrzeby i oczekiwania zarówno uczniów, jak rodziców i nauczycieli. Ankiety i konsultacje mogą pomóc w zrozumieniu, jakie narzędzia i metody będą najbardziej efektywne oraz jaki procent zajęć realizujemy zdalnie, a jaki online. Jest bardzo wiele możliwości ustawienia systemu hybrydowego w zależności od indywidualnych potrzeb.
  2. Sprawdzenie aktualnego poziomu edukacyjnego ucznia 
  3. Decyzja o zakwalifikowaniu ucznia do Edukacji Hybrydowej
  4. Przygotowanie planu działania: przygotowanie indywidualnego planu zajęć dla ucznia w systemie hybrydowym.
  5. Monitorowanie i ocena: Regularne monitorowanie postępów i ocena efektywności modelu hybrydowego oraz wprowadzanie niezbędnych modyfikacji i usprawnień.

PRZYKŁADOWE MOŻLIWOŚCI:

50% zdalnie, 50% stacjonarnie

Uczeń wybiera, że przedmioty maturalne realizuje w trybie stacjonarnym np. polski, angielski, matematyka, fizyka, a pozostałe przedmioty zdalnie: biologia, hiszpański, wf, EDB itp.

przedmioty szkolne zdalnie, program LifeSkills stacjonarnie

Uczeń wybiera, że przedmioty szkolne zalicza zdalnie, a przyjeżdża do szkoły na zajęcia z programu LifeSkills, czyli Mowy Użyteczne, Gala Projektów, Piknik, akcje charytatywne, lekcje w terenie

przedmioty szkolne – nauczanie domowe, program LifeSkills stacjonarnie

Uczeń wybiera, że przedmioty szkolne zalicza na egzaminach klasyfikacyjnych przygotowując się do nich w domu, a przyjeżdża do szkoły na zajęcia z programu LifeSkills, czyli Mowy Użyteczne, Gala Projektów, Piknik, akcje charytatywne, lekcje w terenie

wybieram tylko kilka przedmiotów, które zaliczam zdalnie/domowo

Uczeń dochodzi do wniosku, że język hiszpański, chemię i geografię, zaliczy zdając egzamin klasyfikacyjny, więc nie chodzi na nie – spędza więc w szkole – w przypadku akurat tych trzech przedmiotów – 6 godzin tygodniowo mniej, na pozostałe przedmioty uczęszcza z resztą klasy w pełnym wymiarze godzin

Przyszłość Edukacji Hybrydowej

Edukacja hybrydowa to przyszłość nauczania, która już teraz przynosi znaczące korzyści zarówno uczniom, jak i nauczycielom. Dzięki elastycznemu podejściu, które łączy najlepsze elementy nauczania tradycyjnego i online, możliwe jest stworzenie bardziej efektywnego, angażującego i dostępnego systemu edukacji. Wprowadzenie edukacji hybrydowej wymaga zaangażowania i odpowiedniego przygotowania, ale przynosi długotrwałe korzyści, które z pewnością zmienią oblicze nauczania na lepsze.

Najczęstsze obawy i pytania o nauczanie hybrydowe

Czy brak codziennego chodzenia do szkoły nie rozleniwia?

Nauczanie hybrydowe jest skonstruowane w ten sposób, aby regularnie monitorować postępy w nauce, więc nie ma możliwości zostawiania wszystkiego na ostatnią chwilę. Dzięki temu uczeń zyskuje umiejętność planowania i zarządzania swoim czasem w sposób efektywny. 

Czy ograniczony kontakt z rówieśnikami nie ma negatywnego wpływu na umiejętności społeczne?

Jedną z najczęściej wyrażanych obaw w przypadku nauczania domowego jest brak odpowiednich warunków do socjalizacji dziecka. Rodzice martwią się, że ich dzieci nie będą miały okazji do interakcji z rówieśnikami, co może wpłynąć na rozwój umiejętności społecznych. W nauczaniu hybrydowym nie mamy tego problemu, ponieważ część zajęć zawsze odbywa się w grupie rówieśniczej.

Czy uczeń jest w stanie utrzymać dyscyplinę i motywację do nauki w domowych warunkach?

To często bardzo istotna obawa. Brak struktury i rutyny typowej dla tradycyjnej szkoły może stanowić wyzwanie. Stąd nie każdy uczeń jest kwalifikowany do edukacji hybrydowej. Kluczowe jest więc tutaj planowanie oraz stworzenie struktury i harmonogramu dnia, który obejmuje regularne godziny nauki, przerwy i czas na aktywność fizyczną. Ważne jest też ustalenie realistycznych celów edukacyjnych i nagradzanie uczniów za ich osiąganie, niekoniecznie oceną. 

Jako Liceum LifeSkills w indywidualnych przypadkach możemy zaproponować autorski, całkowicie indywidualny, program nauczania w liceum – w trybie hybrydowym. Tryb hybrydowy oznacza część zajęć stacjonarnych, a pozostałe w trybie kształcenia na odległość. Proporcje zajęć stacjonarnych są uzgadniane każdorazowo w trybie indywidualnym. Szczegółowe zasady kwalifikacji do powyższego trybu omawiane są podczas spotkania z dyrekcją.